Obszar 1. Ruch w szkole.
Scenariusz lekcji z piłki siatkowej dziewcząt gimnazjum wraz z linkami do filmów.
Scenariusz
Temat: Doskonalenie elementów technicznych w piłce siatkowej.
Umiejętności:
-uczeń potrafi odbić piłkę sposobem górnym i dolnym z prawidłowej postawy siatkarskiej.
-uczeń potrafi wykonać atak piłki.
Sprawność motoryczna:
-kształtowanie siły ramion i nóg oraz koordynacji ruchowej.
Wiadomości:
–uczeń wie jak odbić piłkę sposobem górnym, dolnym oraz jak wykonać atak.
-uczeń wie jak przyjąć prawidłowa postawę przy odbiciach piłki.
-uczeń zna zasady gry w piłkę siatkową.
Zadania usamodzielniające:
-współpraca z partnerem.
Data: 24.03.2014
Liczba: 10
Grupa: dziewczęta gimnazjum
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas: 90’
Przybory: piłki, siatka
Prowadzący: mgr Remigiusz Ignaczak
Części lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Metody, formy |
|
I. Część wstępna
II. Część główna Cześć główna A
Część główna B
Część końcowa |
docelowe |
zadania |
-poleca zbiórkę-sprawdza gotowość do zajęć-zapoznaje uczniów z zadaniami lekcji
-omawia i pokazuje ćwiczenia -poleca bieg dookoła sali
-daje sygnał do przyjęcia odpowiedniej pozycji gimnastycznej
-kontroluje dokładność wykonania ćwiczenia
-liczy ilość wykonanych skłonów -gra odbywa się do 10 pkt. Osoba, która nie odbije lub nieprawidłowo odbije piłkę ,traci punkt.
N zwraca uwagę na dokładność wykonywania zadań
Nauczyciel wystawia piłkę do ataku
-poleca ustawienie na obwodzie koła |
ZadaniowaPogadanka
Zadaniowa Ścisła
Zabawowa
Zadaniowa
Zadaniowa
Zadaniowa
Pogadanka |
Zaktywizuje się do udziału w zajęciach.
Przygotuje organizm do wysiłku.
Doskonali elementy techniczne-odbicia sposobem górnym i dolnym, atak, zagrywkę.
Wdrażanie do gry właściwej-ustawienie na boisku, zapoznanie z zasadami gry.
Uspokojenie fizjologiczne i emocjonalne. Czynności organizacyjne i wychowawcze związane z zakończeniem lekcji.
Nastawienie uczniów do samodzielnych działań na polu KF. |
-ustawienie w szeregu-słucha informacji n-la.-zapoznaje się z zadaniami lekcji.
*w truchcie: 1.Obustronnekrążenia RR w przód. 2.Obustronne krążenia RR w tył. 3. Skip A. 4. Skip C. 5. Przeplatanka. 6. Krok odstawno-dostawny. 7. Bieg wahadłowy. *w postawie: 8.Skręty T w lewą i prawą stronę. 9.Skręty T w opadzie T. 10.Skrętoskłony. 11.Krążenia T. 12.Krążenia bioder. *w przysiadzie: 13.Naprzemienne wyrzuty NN w tył. 14.Wyrzuty NN obunóż w tył. 15.Przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą. 16.Naprzemienne wyrzuty NN w bok. 17.Wyrzut NN,ugięcie RR,wyprost RR,powrót do przysiadu. *w leżeniu: 18.W leżeniu przodem,RR w bok, PN dotyka lewej dłoni,LN do prawej. 19.W leżeniu tyłem-wykonanie leżenia przerzutnego *przy drabinkach: 20.Skłony T przy drabinkach w siadzie. 21.Ćwiczenia z piłkami 1.Odbicia piłki sposobem górnym i dolnym przez siatkę w dwójkach. 2.Zagrywka tenisowa do partnera przez siatkę w małej odległości. 3.Odbicia piłki sposobem górnym do partnera po odbiciu się piłki o parkiet. 4.J.w z przemieszczaniem i odbijaniem piłki w różnych kierunkach. 5.Odbicia piłki sposobem dolnym j.w 6.Odbicia piłki sposobem górnym w czwórkach ze zmianą miejsca w różnych formach 7.Dojście do ataku z fazą wyskoku i imitacja uderzenia piłki. 8.Atak piłki po rozegraniu w różnych formach 9.Gra szkolna w piłkę siatkową.
Wznosy RR w górę i skłony T.
Omówienie zajęć
Przypomnienie o możliwości skorzystania z boiska szkolnego jak i boisk do piłki plażowej(w okresie letnim) |
Linki do filmów:
Film 1: https://www.youtube.com/watch?v=uhE6PvzBlXw
Film 2: https://www.youtube.com/watch?v=OxKwCXE-BDk
Film 3: https://www.youtube.com/watch?v=X2_axQwIY4U
Scenariusz lekcji o tematyce ogólnorozwojowej z uczniami I klasy gimnazjum chłopców.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Temat: Ćwiczenia ogólnorozwojowe w obwodzie stacyjnym.
Cele lekcji:
Poznawczy:
– Uczeń poznaje ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśniowe
Kształcący:
Rozwijanie sprawności ogólnej przez odpowiedni dobór zadań
Wychowawczy:
Wdrażanie uczniów do pracy nad poprawą ogólnej sprawności fizycznej
Liczba ćwiczących: 16 osób.
Klasa : IAB
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Czas trwania: 45 minut.
Przybory i przyrządy:skrzynia, materace, piłki lekarskie, pachołki, ławeczka
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI | CZAS | UWAGI |
CZĘŚĆ WSTĘPNACzynności organizacyjno – porządkowe
Rozgrzewka
|
Zbiórka. Sprawdzenie gotowości do zajęć, obecności. Podanie zadań lekcji.Rozgrzewka została przeprowadzona przez wybranego wcześniej ucznia, który miał za zadanie przygotować ją tak, aby przygotować organizm do tak dużego wysiłku jakim jest lekcja w formie obwodu stacyjnego.A.USTAWIENIE W 2 RZĘDACH (rozgrzewka w ruchu)- Ćwiczenia mięśni RR w postaci krążeń, wymachów oraz odrzutów- Ćwiczenia mięśni NN ( skipy, podskoki, przeplatanka bokiem, wymachy)B. USTAWIENIE W ROZSYPCE (rozgrzewka w miejscu )- Skurcz poziomy RR – odrzuty RR w tył- Odwracanie i nawracanie RR ze szczególnym naciskiem na pracę barków- Skłony tułowia w przód do nogi lewej, prawej-Skrętoskłony- Siad prosty rozkroczny – skłony tułowia w przód (zwracanie uwagi na dokładność wykonania ćwiczenia)-Przysiad skulony, jedna noga w bok, przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę- Siad prosty, unoszenie prostych NN górę-Leżenie przodem, RR w bok prawa stopa dotyka lewej dłoni, zmiana nogi |
2 min 15 min
|
Ustawienie w dwuszereguUstawienie w dwuszeregu oraz w rozsypce.
|
CZĘŚĆ GŁÓWNAObwód stacyjny
|
|
3 min na każdej stacji po czy 1 min na odpoczynek i przejście do kolejnej
|
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup.N-i kontroluje poprawność wykonywanych zadań. |
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Zabawa uspakajająca
|
Ćwiczenia rozluźniające z akcentem na wyrównanie oddechu.Zbiórka. Omówienie zadań lekcji. Pożegnanie. |
2 min 2 min
|
Obszar 5. Pozalekcyjne zajęcia sportowe
Sparing
W dniu 15.01.2014r. drużyna młodych siatkarzy ze szkoły podstawowej rozegrała mecz sparingowy ze swoimi rówieśnikami z Kun. Uczniowie pod kierunkiem pani Kamili Brzęckiej po zaciętej walce ulegli uczniom ze szkoły w Kunach. Dla naszych chłopców mecz ten był ostatnim sprawdzianem przed zawodami międzygminnymi.W zawodach międzygminnych uczniowie naszej szkoły zajęli II miejsce i uzyskali awans do finału powiatowego.
Liga szkolna
W marcu ruszyła druga edycja ligi szkolnej w piłkę siatkową dziewcząt i chłopców gimnazjum.W lidze biorą udział wszystkie klasy gimnazjum. Uczniowie aktywnie biorą udział nie tylko w samych rozgrywkach,ale również sędziują mecze oraz kulturalnie kibicują i dopingują swoje klasy. Przebieg ligi nadzoruje nauczycielka wychowania fizycznego, pani Marzena Dopytalska.
Warsztaty tańca z Bartkiem Dopytalskim
Zajęcia taneczne cieszą się dużym powodzeniem wśród młodzieży. W szkole działają dwa koła taneczne.Zarówno uczniowie szkoły podstawowej jak i gimnazjum chętnie prezentują swoje umiejętności taneczne na forum szkoły – szkolny konkurs „Tańczyć każdy może”.
Film nr 4 https://www.youtube.com/watch?v=arPbVLvp3Fs
W dniu 18 marca 2014 w Zespole Szkół w Krzymowie odbyły się warsztaty taneczne , które poprowadził tegoroczny mistrz świata w kategorii jazz oraz finalista programu „Got to Dance” – Bartosz Dopytalski. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem i wysoka frekwencją. Uczniowie zapoznani zostali z różnymi technikami tańca współczesnego-jazz, modern, disco. Posumowaniem warsztatów był pokaz taneczny Bartka oraz bóle mięśniowe naszych uczniówJ
Obszar 3 edukacja zdrowotna
Uczniowie klas gimnazjalnych w grudniu zajęcia z edukacji zdrowotnej realizowali metodą webquest. Efektem ich pracy były prezentacje multimedialne, które obecnie są wykorzystywane do pracy z innymi grupami. Uczniowie na bieżąco także redagowali gazetkę ścienną , na której umieszczali wypracowane materiały.
Scenariusz
Edukacja zdrowotna
metodą
WebQuest
Wychowanie fizyczne
„Po co rozgrzewka?”
Wprowadzenie
Po co robić rozgrzewkę? To pytanie które zadaje sobie wielu uczniów podczas lekcji wychowania fizycznego. Sens i znaczenie rozgrzewki czyli pierwszej części lekcji jest…no właśnie jakie??? Dostaniecie zadania, które bez problemu zrealizujecie przede wszystkim za pomocą przeglądarki internetowej, programu edytującego tekst (np. Word), programu do tworzenia slajdów i prezentacji (np.PowerPoint).
Zadanie
Wasze zadanie będzie polegało na wyszukaniu informacji w internecie na temat rozgrzewki. Będziecie pracować w 4 grupach. Każda z osób w grupie będzie miała inne zadanie do wykonania. W celu konsultacji odnośnie projektu możecie korzystać komunikatorów internetowych, skrzynek e-mailowych czy portali społecznościowych. Efektem waszej pracy będzie: ocena z przedmiotu oraz zdobyta wiedza.
Proces
Podzielcie się zadaniami poniżej. Możecie dokonać tego poprzez losowanie.
I osoba –Jakie zmiany zachodzą w organizmie w trakcie rozgrzewki (znaczenie rozgrzewki)? Wymień w punktach.
II osoba – Jaki jest czas trwania rozgrzewki i od czego jest uzależniony? Wyszukaj 3 zabawy ruchowe rozgrzewające organizm (opisz zasady zabawy).
III osoba – Wyszuka zestaw ćwiczeń rozgrzewających pod kątem wybranej dyscypliny sportowej
IV osoba – Zbiera wszystkie informacje od osób z grupy i przygotowuje je w formie prezentacji(np. PowerPoint) w celu wystawienia jako gazetki szkolnej.
Ewaluacja
W zależności od waszego przygotowania za wykonanie zadań otrzymacie oceny:
Zad. |
ndst |
dop |
dost |
db |
bdb |
cel |
I | -brak odpowiedzi na zadanie | -wymienione 2-4 odpowiedzi | -wymienione 5-7 odpowiedzi | -wymienione 8-10 odpowiedzi | -wymienione 11 odpowiedzi | -wymienione odpowiedzi powyżej 11 |
II | -brak odpowiedzi na zadanie | -brak odp. na pierwszą część pytania, wymienione tylko zabawy bez opisu lub odp. tylko na pierwszą część pytania | -udzielona odp. na całe pytanie lecz bez opisu zabaw | -udzielona odp. na całe pytanie, wymienione 3 zabawy-opis 1 zabawy | -udzielona odp. na całe pytanie, wymienione 3 zabawy-opis 2 zabaw | -odpowiedź na pełne pytanie |
III | -brak odpowiedzi na zadanie | -wymienione ćwiczenia ogólnie | -wymienione 5-7 ćwiczeń | -wymienione 8-10 ćwiczeń | -wymienione 11-13 ćwiczeń | Wymienione powyżej 13 ćwiczeń |
IV | -niewykonanie zadania | -słaba komunikacja z grupą-nieuzyskanie potrzebnych materiałów | -uzyskanie materiałów do gazetki skopiowanie i wklejenie informacji do programu | -prezentacja wykonana z programie przy użyciu narzędzi jednak z błędami | -wykonanie prezentacji bez większych błędów (np.błędy w obróbce graficznej) | -wykonanie prezentacji gotowej do wydruku w formie gazetki szkolnej |
Konkluzja
Przedstawiony webquest ma za zadanie pokazać Wam czym tak naprawdę jest rozgrzewka. Mam nadzieję ,że teraz zdobyte wiadomości w pełni uświadomią Wam, że to co robicie na lekcjach ma sens.
Źródła
Przydatne linki:
edux.pl
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Zabawy_dziecięce
http://www.wychowaniefizyczne.pl/publikacje_gry_i_zabawy.html
http://www.gryizabawy.eu/gry-i-zabawy-ruchowe
Po co jest rozgrzewka
Bądźmy zdrowi – zajęcia z edukacji zdrowotnej prowadzone metodą WebQuest.
Wprowadzenie
Racjonalne odżywianie się jest niezwykle ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Dzięki czemu czujemy się silniejsi, weselsi i dodatkowo zapobiegamy niektórym chorobom.
Zadania
Uczniowie w klasie zostaną podzieleni na 3 grupy:
Grupa I
Czy każda żywność jest bezpieczna?- etykieta źródłem informacji.
Spróbujcie opracować następujące zagadnienia:
- Jakie są możliwości sprawdzenia czy dany produkt żywnościowy jest bezpieczny dla naszego zdrowia?
- Kiedy żywność może szkodzić?
- Co oznacza tajemnicza litera E…… na produktach?
- Na czym polega modyfikacja produktów?
- Co to jest suplement żywności?
Grupa II –
Jak powinien wyglądać prawidłowy jadłospis?
Spróbujcie opracować następujące zagadnienia:
- Produkty spożywcze źródłem składników pokarmowych: budulcowe, energetyczne i regulujące
- Ile energii potrzebujesz? – normy zapotrzebowania na energię dla nastolatków.
- Co to jest Piramida Zdrowego Żywienia i do czego ją wykorzystujemy?
- Jak należy komponować posiłki aby dostarczyć wszystkie potrzebne składniki odżywcze?
- Co to jest wskaźnik BMI, jak należy go obliczyć?
Grupa III
Jakie mogą być skutki nieprawidłowego odżywiania?
Spróbujcie opracować następujące zagadnienia:
- Jakie znasz choroby związane z nieprawidłowym odżywianiem?
- Co to jest anoreksja i bulimia, jakie są przyczyny i skutki tych chorób?
- Kiedy mówimy o otyłości, a kiedy o nadwadze?
- Jakie okoliczności sprzyjają zatruciom pokarmowym?
- Jakie są zasady zdrowego żywienia?
Pomocne w wykonaniu zadań będą źródła z sieci Internet:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dietetyka
www.zdrowezywienie.w.interia.pl
Proces
1. Będziecie pracować w 3 grupach zadaniowych.
2. W każdej grupie wybierzcie lidera, który będzie konsultował się z nauczycielem i nadzorował Waszą pracę.
3. Podzielcie zadania w grupie tak, aby każdy miał do przygotowania określone zagadnienia.
4. Zadania podzielcie sprawiedliwie.
5. Waszym głównym źródłem informacji proszę , aby był Internet. Oczywiście możecie skorzystać także z innych źródeł informacji.
6. Termin wykonania 4 tygodnie. Konsultacje w każdym tygodniu, w ustalonym terminie.
Kryteria ocenyEwaluacjaOceniać będę pracę całej grupy. Jeżeli wśród Was znajdą się osoby, które wykonają bardzo dużo pracy mogą otrzymać dodatkową wyższą ocenę. Natomiast osoby wykazujące się niskim zaangażowaniem w pracę, mogą otrzymać ocenę obniżoną.16 celująca 15-14 bardzo dobra 13-12 dobra 11-8 dostateczna 7-4 dopuszczająca 3-0 niedostateczny
|
Konkluzja
Mam nadzieję, że ta forma poznawania nowych informacji Wam się podobała. Pamiętajcie nie sztuką jest tylko najeść się, ale sztuką jest najeść się tak, aby czuć się zawsze zdrowo. Wykonując ten projekt poznaliście szczegółowo zagadnienia związane z bezpieczną żywnością, ze skutkami nieprawidłowego żywienia.. Myślę, że o wnioskach z tej lekcji będzie zawsze pamiętali.
Zagadnienia z edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej nauczyciele realizują w formie krótkich pogadanek. Uczniowie zdobytą w ten sposób wiedzę utrwalają i uzupełniają tworząc plakaty.
Akcja stop zwolnieniom z wf
Śniadanie daje moc
Do obszaru 5
Od czterech lat w szkole organizowany jest przez p. Kamilę Brzęcką turniej piłki siatkowej . W tym roku impreza ta jest zaplanowana na dzień 4 kwietnia. Informacje o zeszłorocznej imprezie zamieszczono na stronie internetowej.
http://www.krzymow.pl/Gmina/Aktualnosci/Przyjacielski-turniej.aspx